У голови Тернопільської ОДА вимагають не допустити знищення галузі водного господарства

У голови Тернопільської ОДА вимагають не допустити знищення галузі водного господарства

У голови облдержадміністрації Ігоря Сопеля вимагають не допустити знищення водної галузі області, яка у зв’язку із низкою дій опинилася під загрозою.  

Зокрема, громадська організація «Екоальянс» звернулася до очільника області посприяти у вирішенні проблемних питань водної галузі. Її керівник Олександр Філь зазначає, що сьогодні в країні спостерігається системне знищення галузі водних ресурсів, а відтак – життєвого ресурсу країни – води.

«На очах усієї країни запроваджена корупційна система, яка тягне за собою деградацію даної галузі. Йдеться про передачу повноважень обласних управлінь водного господарства центрам басейнового управління річками. Відповідно обласні управління не мають можливості самостійного фінансування. Водночас, Держводагентство вимагає скоротити на місцях 50% працівників і натомість надповноваження наділяє Сектори, які були створені раніше», – йдеться у тексті звернення.  
Детальніше про те, які загрози це складає для галузі водного господарства області, чому під виглядом децентралізації відбувається централізація влади, а також що буде з обласними осередками Держводагентства, – у тексті самого звернення, яке ми подаємо нижче.  

Громадська організація «екоальянс»

46011, м. Тернопіль, вул. Слівенська 15. Поштове відділення 11, а.с. 934

ел. адреса: fil.eko111@gmail.com  тел. 096 384 18 26

 Голові Тернопільської обласної

  державної адміністрації

СОПЕЛЮ І.М.

Шановний Ігоре Михайловичу!

Останні кілька років водна галузь України зазнала системної руйнації. Під виглядом переходу на басейновий принцип управління відбулося нищення обласних структур водного господарства.  Ліквідація міжрайонних виробничих управлінь водного господарства призвела до втрат виробничих потужностей обласних управлінь. У свою чергу це ще більше зменшило можливості чистки русел річок, які здебільшого у крайньому стані замулення, а це веде до подальшої деградації водних ресурсів. 

Такі дії спричинили погіршення фінансового стану обласних управлінь водного господарства.

Створення центрів басейнового управління річками позбавило обласні управління водного господарства фінансової самостійності. 

Басейновий принцип управління не передбачає обов’язкової централізації фінансових потоків галузі, що у даному випадку відбулося.

Центри управління річками обиралися не за науковим принципом, а за  принципом «де своя людина». Так центром управління річкою Дністер став Івано – Франківськ, розташований  у верхній частині річки. Це відповідно спричинило складнощі у комунікації, оперативності управління та нераціональні транспортні витрати.

До прийняття рішення щодо  розташування центру басейнового управління Держводагенції  надавалися наукові обґрунтування щодо доцільності організації центру у місті Тернополі  або місті Заліщики  на території Національного Природного парку « Дністровський каньйон»  Тернопільської області.

Наступним кроком деградації галузі було прийняття рішення створення міжрегіональних  лабораторій, на які виділяються великі кошти галузі. 4 лабораторії на усю Україну? У тому не було потреби, бо кожне обласне управління водного господарства  має свої сертифіковані лабораторії, які можна було б удосконалити за малі кошти. Внаслідок  такого рішення, воду на аналізи до Івано-Франківська  передають з  таких областей: Тернопільської, Львівської, Закарпатської, Чернівецької, Хмельницької, і , навіть, Одеської! 

З професійної точки зору – це повний абсурд, адже ця вода вже не дасть  правильних результатів, тобто провести моніторинг стану водних об’єктів України неможливо. З практичної точки зору –  це черговий крок до руйнації системи водного господарства.

Усупереч політики держави на децентралізацію функцій управління, Держводагенція цілеспрямовано проводила «політику» централізації виробничих функцій на себе, яку області здійснювали на місцях.

Таким чином,  через «слухняних» депутатів Верховної Ради було проведено зміну 16 статті Водного Кодексу України, якою повноваження щодо надання дозволів на спеціальне водокористування забрали з регіональних державних органів охорони навколишнього природного середовища і передали до Держводагенції.

Після того, Держводагенцією в областях були організовані сектори, у яких працює по парі людей і які наділені надзвичайними повноваженнями у керуванні водними ресурсами  у регіонах.  Оці хлопці  та дівчата, в основному без фахової освіти, можуть усе: видавати дозволи  на спецводокористування, погоджувати нормативи водопостачання, документацію з землеустрою, встановлювати режими роботи водосховищ та водогосподарських систем, погоджувати договори оренди водних об’єктів…Одним словом усе… Наприклад, якщо людина захотіла зробити ставок на пару сотих водної поверхні, то проект має бути затверджений у Києві. Для декого така процедура триває роками.

 28.12.2019р  до Тернопільського обласного регіонального офісу водних ресурсів   надійшло завдання від Державного агентства водних ресурсів  України щодо зменшення   фонду оплати праці на 2020 рік на 50%. Тобто після формування річної програми, галузь має скоротити чисельність працюючих на 50% .

Такі дії є навмисним винищуванням галузі, підривом національної безпеки держави.

Таким чином уся галузь була виведена з професійного управління та посилила деградацію водних ресурсів України, фактично доведена до паралічу.

Управляє такими діями в.о. голови Держводагенції  п. Хореев М.Ю.

На думку багатьох фахівців, на очах усієї країни запроваджена корупційна система, яка тягне деградацію галузі, зневоднення, нищить життєвий ресурс країни – ВОДУ. Ці дії ведуть до подальшого забруднення поверхневих вод, оскільки професійного аналізу стоків ніхто не робить.  

Усе це питання національної безпеки, саме тому, питання має бути розглянуто на найвищому державному рівні. 

Просимо Вас довести ситуацію до Президента України, переговорити терміново з Прем’єр Міністром України щодо вжиття заходів із виправлення ситуації.

Також   пропонуємо:

  • Ініціювати  розгляд питання щодо роботи Державного агентства водних ресурсів України у Верховній Раді України з прийняттям рішення про виправлення роботи галузі водного господарства, необхідних змін Водного кодексу України та передачі повноважень від центрального органу влади Державної агенції водних ресурсів України у частині дозвільних функцій на місця
  • Переглянути доцільність створення  Дністровського  басейнового управління водних ресурсів в м. Івано – Франківськ.
  • Провести фахову експертизу  проведених структурних змін обласних управлінь водного господарства та її наслідків.
  • Розробити стратегію розвитку Державного агентства водних ресурсів України з врахуванням маловоддя, зарегульованості стоків річок, замученості малих та середніх річок, зникнення великої кількості річок (10 тис.), нестачі водних ресурсів для сільського господарства, погіршення якості питної води, втрати біорізноманіття та водних біоресурсів, катастрофічного стану основних річок України.

Голова Громадської організації

«ЕКОАЛЬЯНС»                                                                      О. Філь 

 15.01.2020р.

Залиште відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована